توسعه محصول چیست؟

به طور کلی، توسعه محصول به معنای تمام فرآیندی است که برای رساندن محصول به بازار عرضه و تقاضا طی می‌شود. این فرآیند حتی می‌تواند مواردی همچون تولید محصولات جدید، معرفی کالاهای قدیمی و جدید، به‌روزرسانی محصولات قدیم و… را نیز در بر بگیرد. تمامی این فرآیند با توجه به شناسایی نیازهای بازار، ایده پردازی‌های مربوط به محصول، ساخت نقشه راه تولید و راه‌اندازی محصول، جمع‌آوری محصولات و… انجام می‌گیرد.

مراحل استراتژی توسعه محصول

با توجه به توضیحاتی که ارائه دادیم احتمالاً میزان اهمیت استراتژی توسعه محصول را درک کرده‌اید. در ادامه می‌خواهیم ۷ مرحله از استراتژی توسعه محصول را با شما در میان بگذاریم تا بتوانید با دیدگاه درست‌تر و البته اصولی‌تری پیش بروید و در نهایت نیز به موفقیت و درآمدزایی بیشتری برسید.

۱- ایده پردازی

بسیاری از افرادی که صاحب کسب و کاری هستند در همین مرحله، اشتیاق بسیاری از خود نشان می‌دهند و گاهی شاید مدت زیادی را در آن باقی بمانند! این افراد با صرف زمان بسیار زیاد در این مرحله، به دنبال آن هستند که شاید ایده‌های جدیدی در لحظه به ذهنشان برسد و در نهایت نیز موفق به تولید و فروش محصولی عالی شود. درست است که وجود خلاقیت می‌تواند راه پیشرفت شما را بیش از پیش هموار کند، اما در بسیاری از شرایط، ایده پردازی بیش از حد، تنها به تکرار طرح‌ها و ایده‌های قبلی منجر می‌شود.

۲- تحقیق و بررسی

با در نظر گرفتن ایده محصول خود، احتمالاً تصمیم می‌گیرید که به سمت تولید محصولتان پیش بروید، اما باید بدانید که پیش از تحقیق و بررسی نمی‌توان با گام‌های محکم و استواری پیش رفت. در چنین شرایطی، بررسی و اعتبار سنجی محصول شما می‌تواند خیالتان را از بابت رضایت بالای مشتریانتان راحت کند. در چنین شرایطی، مشتری آسوده‌خاطر می‌شود که در ازای پرداخت هزینه، محصول قابل قبولی را دریافت خواهد کرد.

برای آنکه بتوانید با تحقیق و بررسی خود به عنوان یک استراتژی توسعه محصول، میزان رضایت مشتری را به دست آورید می‌توانید از چنین راه‌هایی کمک بگیرید:

  • صحبت در مورد ایده خود با خانواده و دوستان
  • ارسال نظرسنجی آنلاین برای دریافت بازخورد
  • شروع یک کار تأمین سرمایه جمعی
  • تحقیق در مورد تقاضای بازار راه‌اندازی

با این کارها می‌توانید از درست بودن تصمیم‌های خود مطمئن شوید و ایده‌تان را با رضایت کامل، آغاز کنید. نکته مهم اینجاست که مخاطبین شما در مواردی که بالا ذکر کردیم افرادی بی‌طرف باشند تا در نهایت، نتیجه تحقیق و بررسی‌تان را به شکل درست و منصفانه‌ای دریافت کنید. یادتان باشد که تائید اعتبار محصول به عنوان یک استراتژی توسعه محصول نشان می‌دهد که مشتریان شما در برابر هزینه‌ای که دریافت می‌کنند از محصول رضایت خواهند داشت.

۳- برنامه‌ریزی

از آنجایی که فرآیند توسعه محصول شما احتمالاً سرعت بالایی می‌گیرد باید با تعیین استراتژی توسعه محصول، برنامه‌ریزی منظمی داشته باشید تا از شروع ساخت نمونه اولیه گرفته تا پایان تولید و عرضه را شامل شود. اگر این برنامه‌ریزی را جدی نگیرید احتمالاً در مسیر فرآیند توسعه محصولتان، اهداف و مراحل بعدی را گم خواهید کرد.

برای برنامه‌ریزی به عنوان یک استراتژی توسعه محصول، نیازی به مهارت بالا در نقاشی نیست، بلکه شما می‌توانید نمودارهایی خوانا و منطقی را به صورت کاملاً دقیق مشخص کنید و برنامه‌ریزی‌تان را بر اساس معیارهای موجود در کسب و کار و البته اولویت‌هایتان تعیین نمایید.

Add Any content here
Upload Image...

۴- نمونه‌سازی اولیه

هدف از وجود نمونه‌سازی اولیه در استراتژی توسعه محصول این است که شما بتوانید در تولید محصول نهایی‌تان، مطمئن‌تر و البته بهتر عمل کنید. تقریباً می‌توان با اطمینان گفت که بعید است شما بتوانید با اولین تجربه‌ها و تلاش‌های خود به محصول نهایی دست یابید. به همین دلیل نیز لازم است که با آزمایش تولید چندین نسخه از محصول خود، تمامی معایب و مزایا را بررسی کرده و در صورت نیاز، تغییراتی را در آن‌ها ایجاد کنید. با این کار می‌توانید هزینه‌ها و مشکلاتی را که در صورت مناسب و استاندارد نبودن محصول نهایی، گریبان گیرتان می‌شوند را به حداقل برسانید.

Upload Image...

۵- تأمین منابع

هنگامی که نمونه اولیه محصول خود را آماده کرده و از آن رضایت کافی را به دست آوردید وقت آن می‌رسد که به جمع‌آوری مواد موردنیاز و همین‌طور دریافت اطمینان از شرکای خود بپردازید. این مرحله از استراتژی توسعه محصول با عنوان تأمین منابع عمدتاً شامل پیدا کردن تولیدکنندگان و یا تأمین‌کنندگان نیز خواهد شد.

Add Any content here

۶- مشخص کردن هزینه

این مرحله از استراتژی توسعه محصول به مشخص کردن هزینه مربوط می‌شود. بعد از تمامی مراحلی که تا به اینجا طی شد، باید در رابطه با هزینه تولید محصول خود، هزینه خود را به شکل واضح‌تری ارائه دهید. هزینه گذاری یک فرآیند تجزیه و تحلیل تجارت است و برای موفقیت در آن باید تمامی اطلاعات را جمع‌آوری کرده و در نهایت با بررسی‌های موردنظر، به شکل منصفانه‌ای انجام بگیرد.

Add Any content here
Upload Image...

۷- تجاری‌سازی

در این مرحله از استراتژی توسعه محصول شما باید یک محصول سودآور و موفقی که برای آماده شدن آن زحمت زیادی کشیدید آماده عرضه کنید. برای این کار هم مهم‌ترین راه، معرفی محصول به بازار است. در این مرحله باید یک تیم توسعه محصول با مهار مهارت‌های خود، شرایط راه‌اندازی محصول خود در بازار را فراهم آورید. برای این کار می‌توانید از چنین راه‌هایی استفاده نمایید:

  • معرفی کالای خود در راهنماهای هدیه
  • فعال کردن فروش اینستاگرامی
  • اجرای کمپین‌های بازاریابی
  • نظرسنجی از مشتریان اولیه
Add Any content here